Statystyki za okres wakacyjny w 2021
Co roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK, wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową. W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września Centrum otrzymało 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy. W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej. Odnotowano 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo). Za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok.
Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia dotyczyła:
- sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
- wynajmu noclegów – 96 zgłoszeń,
- wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń,
- usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.
Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem - spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie! W ramach kampanii w mediach społecznościowych „Akcja #WakacyjnaReklamacja” – Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK pragnie zachęcić podróżnych, którym zmarnowano urlop - do wysłania reklamacji!
Jak napisać reklamację?
Przykładowe wzory znajdziesz tutaj.
Czy moje roszczenie jest zasadne?
Infolinia ECK działa od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00 pod numerem: 22 55 60 600 (koszt zgodnie z taryfą operatora).
Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji?
Informacje znajdziesz na stronie ECK w części „Twoje prawa”.
Ile mam czasu na wysłanie reklamacji?
- Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.
- Uszkodzony bagaż: 7 dni. • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
- Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
- Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
- Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
- Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
- Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
- Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
- Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).
Gdzie mogę się zwrócić po pomoc?
W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.
Kontakt do ECK Polska:
- strona internetowa
- tel.: (22) 55 60 600 – od poniedziałku do piątku w godz. 10-14.
- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Problem z polskim przedsiębiorcą:
- 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
- E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
Czytaj także: Lotnisko Zielona Góra - Babimost z rekordową liczbą pasażerów. "Dobra passa trwa"