Sporo zmian przez pandemię
Z przeprowadzonych badań wynika, że dojazdy do biura, sama praca wyglądały zupełnie inaczej w ciągu ostatniego roku. W niektórych regionach czy krajach nawet 3/4 osób przez cały lub większość czasu pracowało z domu. Dziś jednak w związku z masowymi szczepieniami pracodawcy są na różnych etapach ponownego otwierania swoich biur i przywracania pracowników w różnym stopniu. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że taka zmiana nie nastąpi jednak z dnia na dzień, a wszystko wskazuje na to, że firmy przyjmują elastyczne środowisko pracy. Z innych badań wynika, że także i 3/4 pracowników nadal chce mieć dostęp do biura, jednak chciałoby przy tym pracować z domu przez dwa dni w tygodniu.
Dziś zatem ze względu na mniejszą przewidywalność związaną z daną liczbą pracowników w biurze, koniecznie trzeba zmienić sposób projektowania, budowy i obsługi biur. Wszystko na to wskazuje, że przestrzenie biurowe będą mniejsze, konfiguracje w nich będą bardziej elastyczne, zaś większy nacisk zostanie położony na nowe, zaawansowane technologicznie funkcje. Pojawienie się inteligentnych technologii i systemów w biurze pomoże deweloperom czy właścicielom budynków przyciągnąć najemców, a firmy wykorzystają je do zapewnienia bezpieczeństwa swoim pracownikom.
Wdrożenia nowych technologii powinny oferować łatwe i intuicyjne systemy w użyciu. Dlatego też inteligentne technologie są przydatnym dodatkiem do rozważenia w przyszłych biurach. Duże korporacje już teraz wprowadzają na rynku ciekawe rozwiązania. Przykładem tego może być choćby Amazon i oferowana przez niego Alexa for Business. W Stanach zjednoczonych wyraźnie zauważalna jest współpraca operatorów budynków i zarządzania obiektami z firmami, gdzie pracownikom oferuje się wirtualnego asystenta za pośrednictwem aplikacji. Pomaga to zintegrować i usprawnić codzienne czynności, takie jak sprawdzanie, czy sala konferencyjna jest wolna, zamawianie jedzenia bądź napojów z restauracji w budynku.
W przyszłości celem będzie umożliwienie nieosiągalnego wcześniej poziomu personalizacji na masową skalę. Już niedługo być może po wejściu pokoju, będziemy mogli automatycznie zmieniać temperaturę wewnątrz zgodnie z osobistymi preferencjami, bądź też będziemy mogli wstępnie zaprogramować, jaki ekran chcemy wyświetlić, gdy wejdziesz do sali konferencyjnej. Korzystanie z jednego systemu umożliwia pracownikom dostęp do usług biurowych i uzyskiwanie informacji bez względu na to, czy przebywają w biurze, pracują zdalnie, czy są w podróży.
Jeśli weźmiemy pod uwagę komfort pracy w biurze, to dla pracowników coraz bardziej istotne będą dane dotyczące jakości powietrza w pomieszczeniach, poziomu światła i hałasu. Będzie to możliwe do natychmiastowego sprawdzenia inteligentnych czujników, które będą pomocne w zakresie zdrowia i samopoczucia. Informacje mogą być bowiem ponownie zintegrowane z aplikacją i udostępnione, aby pracownicy mieli do nich dostęp, a odpowiednie systemy mogły na nie zareagować.
W wielu przypadkach największym wyzwaniem będzie łączność. Inteligentna technologia zależy od łatwego i obfitego dostępu do danych. Aby inteligentne aplikacje mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, będziemy potrzebować wszystkich połączonych systemów. Centralny system zarządzania budynkiem będzie zatem funkcjonował niczym mózg obiektu, łącząc ze sobą wszystkie zasoby. Oczywiście takie systemy muszą być jak najbardziej chronione przed zagrożeniami cybernetycznymi.